De Groene Draeck, de lemsteraak van prinses Beatrix, wordt onderhouden als ware het een oorlogsschip. Dat berichtten diverse media dinsdag. Naar aanleiding van enkele documenten die door een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur werden verkregen, blijkt dat het jaarlijkse onderhoud van de platbodem sinds 2011 ieder jaar ongeveer twee keer zoveel kost als dat in de jaarverslagen staat. De boot is in Den Helder in onderhoud bij het Ministerie van Defensie.
Ieder moment paraat
De boot wordt op zo’n manier onderhouden, dat het op ieder moment klaar is om te gaan. Ook staan er continu een schipper en een bootsman paraat voor het geval de boot nodig is. Verder wordt op het onderhoud toegezien door een veelvoud aan managers, die eens per drie weken zouden vergaderen. Alleen daarvan zijn de kosten al zo’n 9000 euro, stelt De Volkskrant. Als voorbeeld van wordt genoemd dat de Perkins dieselmotor in de boot iedere vijf jaar in- en uitgebouwd wordt voor een volledige revisie, terwijl de motor nog niet eens honderd uur per jaar gebruikt zou worden.
Een door defensie in de hand genomen expert, Kersten uit Enkhuizen, zou in 2007 al in een vertrouwelijk rapport hebben laten weten dat de boot gemiddeld voor zo’n 30.000 euro per jaar uitstekend onderhouden zou kunnen worden. De rekensom voor het onderhoud heeft Kersten onlangs nogmaals gedaan. Daarbij komt het bedrag op zo’n 58.000 euro. “Dat is veel geld”, schrijft Kersten. “Maar de hoge kosten zijn verklaarbaar, vanwege de originele details van met name het interieur. Voorts is De Groene Draeck nu eenmaal geen standaard lemsteraak en behoeft derhalve nauwkeurig onderhoud, iets wat naar mijn mening in het verleden te weinig aandacht heeft genoten.”
De Groene Draeck
De Groene Draeck werd in 1957 gebouwd bij De Vries Lentsch Jr. in Amsterdam en werd door het Nederlandse volk cadeau gegeven aan prinses Beatrix voor haar achttiende verjaardag. Momenteel is de boot in eigendom van een stichting die de koninklijke familie voorziet van roerende goederen die van belang kunnen zijn voor het uitoefenen van hun koninklijke waardigheid. Onder het nationale geschenk viel toen ook het jaarlijkse onderhoud van de boot.
Last modified: 4 maart 2016
Wat betreft de Groene Draeck moeten we niet zo benepen doen. Als Nederlanders mogen we niet alleen trots zijn op ons koningshuis, als je naar de wereld om ons heen kijkt mogen we ook heel erg blij zijn met onze monarchie. De wortels van onze welvaart liggen in de scheepvaart en dat vertaalt zich ook in de passie van de Koninklijke familie voor het water. Dat is Nederland, dat zijn wij. En in dat licht bezien, wat stellen die onderhoudskosten dan voor?
We hebben de Groene Draeck regelmatig gezien op het water en in een haven. De boot ziet er perfect uit. Dat kost wat, maar het is ook een visitekaartje. Het onderhoud kan natuurlijk goedkoper en ook goed, maar de boot is geen gewone Lemsteraak. Het zal niet mogen dat er onbevoegden aan boord kunnen om iets te doen wat niet deugt.
Je zit daarom min of meer vast aan een Marinewerf en dat kost wat meer…
We zullen het ermee moeten doen.
Jan
Men zou het ironisch kunnen noemen dat we ondanks onze Nederlandse reputatie in de Jachtbouw het onderhoud neerleggen bij de Marine. Waarom worden de aanbevelingen van Kersten Experts niet gewoon gevolgd? Wellicht dat de Marine het onderhoud van de Groene Draeck ook liever ziet verdwijnen. Vertrouwelijkheid tijdens het winteronderhoud speelt een grote rol, daarom zie ik mogelijkheden voor een combinatie: Stalling op de Marinewerf, waarbij gespecialiseerde bedrijven het onderhoud op deze locatie uitvoeren. Openbare aanbesteding van deze klussen zou een geëigend instrument zijn. Uiteraard na overdragen van passende referenties. De eindregie kan liggen bij de fulltime schipper, dat is de gebruikelijke persoon die de eindverantwoording draagt voor het behoud en de veiligheid van een jacht.
Ik verbaas me waarom het rapport van kersten Experts niet overgenomen wordt. Deze Perkins dieselmotor kan makkelijk iedere 10 jaar gereviseerd worden. Als deze motor 2000 uur draait in 10 jaar is het veel. Het zou een mooi gebaar zijn vanuit het koningshuis om de het bedrag van uitgespaarde onderhoudskosten te doneren aan een goed doel, of te schenken aan minderheidsgroepering.